Určitá pravidla platí pro všechny účastníky silničního provozu. Některá jsou "psaná" a některá "nepsaná".
Na holandském cyklo portálu Velominati nedávno vyšlo rovnou 95 nepsaných pravidel správného cyklisty.
To nám přišlo ale strašne moc, a protože jsou ještě doplněny o různé vysvětlívky, tak jsme je zestručnili a zúžili na 66, které si myslíme, že stojí opravdu za to.
Pokud ale rádi čtete a Angličtina vám není cizí, tak klikněte na odkaz výše a přečtěte si je všechny.
- Dodržuj pravidla.
- Buď vzorem pro ostatní.
- Veď ty, kteří ještě nejsou poučeni.
- Bez přilby ani nevycházej z domu. Pokud jezdíš na kole bez přilby, jsi všem pro smích a zasloužíš si veřejné lynčování.
- Vše je o jízdě na kole. A každý, kdo tvrdí opak, se jen dělá důležitějším.
- Buďte odolní a vytrvalí.
- Osvoboď svou mysl a nohy tě budou následovat.
- Opálené linie dresu musí být dobře udržované a ostré.
- Pokud jezdíš za špatného počasí, znamená to, že jsi opravdu drsňák
- Jízda nebude nikdy jednodušší, jen budeš jezdit stále rychleji.
- Rodina není na prvním místě. Kolo ano.
- Správný počet jízdních kol, která můžeš vlastnit, je vyjádřen jako funkce n+1. Neznámá "n" představuje tvůj aktuální počet kol. Další funkcí, kterou lze použít, je s-1, kde "s" představuje počet kol, při kterém by tě partner vyhodil z domu.
- Týmové oblečení je určeno pro týmové jezdce (!!!). Značky sponzorů týmového oblečení vypadají v kombinaci s ostatními hloupě.
- Pokud se připojíš ke skupině jezdců, představ se a dej jim vědět.
- Oblečení do chladného a vlhkého počasí je přijatelné pouze v daných podmínkách.
- Cyklistické čepice jsou určeny pro jízdu na kole. Ne pro promenádu.
- Aerodynamickou polohu používej až poté, co přetočíš i ty nejtěžší převody.
- Kola na střeše auta by měla být dražší než samotné auto. Nebo alespoň relativně drahé.
- Délka šortek a ponožek musí být ve zlatém středu. Ani příliš dlouhá, ani příliš krátká. A bez ponožek se nejezdí stejně jako bez kraťasů.
- Sedlové brašny nemají na silničním kole co dělat. Stejně tak pumpičky namontované na rámu. Do kapes se vejdou miniaturní pumpy a bombičky s CO2. Do kapes patří také náhradní duše, nářadí a sady lepidel.
- Camelbagy jsou pro velbloudy, ne pro cyklisty.
- Na kole bys měl/a nosit cyklistické brýle.
- Nesnaž se předjet někoho, kdo tě právě oprávněně předjel. Není to nic osobního a jednoduše to znamená, že jsi v daném čase pomalejší, pokud ti to vadí, trénuj tvrději. A v žádném případě už takhle nereaguj, pokud vás právě předjela žena, není nic dětinštějšího a trapnějšího.
- Neboj se hloupých řidičů aut a dej jim to najevo.Pokud tě předjíždí auto a nedá ti dostatečný prostor, nebo pokud tě někdo tlačí či ohrožuje, máš několik možností. Sáhni po láhvi a dobře zamiř. Pokud tě doženou, správná technika pro uražení zpětného zrcátka je - rychle, tvrdě a hlavně shora. Pokud jsi klidnější povahy, zapamatuj si poznávací značku a zavolej policii.
- Po cyklistických závodech nikdy nenásleduje plavání nebo běh.
- Nechovej se na silnici jako idiot. Když už musíš, buď alespoň vtipný. Nezapomeň však, že bychom všichni měli být na cestách bratry a sestrami a dávat na sebe pozor.
- Řídítka by měla být vždy rovná a níže než sedlo. Nejméně o 4 cm.
- Dodržuj pitný režim.
- Cyklistika a pivo jsou úzce spjaty tajemným a starobylým vztahem. Kvalita musí výrazně převyšovat kvantitu. Je součástí potréninkové rehabilitace. Musíte kontrolovat jednotky hořkosti i délky převodů. Znáte postupy vaření piva stejně jako konstrukci jízdního kola. Neplýtvejte svým životem a penězi na mizerné pivo.
- Sedlo by mělo být přibližně ve vodorovné poloze a mělo by být namontováno uprostřed za sedlovkou.
- Vousy je třeba upravovat a udržovat. Žádné culíky ve stylu Franz-Joseph nebo Stour. Kozí bradka je povolena pouze v případě, že tvoje jméno začíná na Marco a končí na Pantani nebo jste plešatí a oholení či máte hladce oholené vlasy. Ráno před závodem se však nehol. Oslabuje to ducha.
- S pitím to nepřeháněj. Malý bidon na dvouhodinovou jízdu. Následuje další malý bidon. Nikdy ne velký.
- Udržuj oblečení čisté a zachovalé.
- Aero komponenty a příslušenství patří na aero rám.
- Pij espresso. Jiný druh kávy pro tebe neexistuje. Při vyslovení slov soja a latte musí být hříšník zmlácen pumpičkama ostatních členů skupiny.
- Podpoř lokální prodejnu kol nákupem a službami. Ať to stojí, co to stojí.
- Udržuj si svou stopu. Nedělej nepředvídatelné pohyby, je to nebezpečné.
- Stejně jako nohy by mělo být sedlo hladké a tvrdé. Pokud má reklamní nápisy jako "Gel", které vychvalují extra polstrování, tak jste sešli z cesty hodně daleko.
- Jízda se sluchátky je zakázána. Hlasitý reproduktor je svatokrádež. Naslouchej rytmu a bolestnému křiku svých nohou.
- Používej směrovky - ruce.
- Respektuj a udržuj své kolo.
- Žádná zpětná zrcátka na kole ani na helmě. Používej krk a mozek.
- Jízdy se měří podle kvality, ne kvantity, nepřeháněj to s každodenní jízdou na kole.
- Tretry a kolo jsou určeny k jízdě, ne k chůzi.
- Smyslem závodění je vyhrát. Účast bez tohoto cíle a úsilí je zbytečná.
- Řádně trénuj. Dodržuj svůj vlastní režim a ignoruj ostatní.
- Překonejte sami sebe a nedovolte, aby o vás bylo známo, že máte nějakou slabost.
- Bolest neznamená, že nohy nemohou chodit. Všechno je to v hlavě.
- Nohy mohou mluvit hlasitěji než slova.
- Cyklocomputer musí být malý a bezdrátový.
- Startovní čísla jsou určena pouze pro závody
- Pokud nemáš přilbu na hlavě (tj. když se nepohybuješ), zapni ji na představec a nasaď ji na řídítka.
- Respektuj přírodu a své okolí. Nikdy neodhazuj odpadky.
- Odinstaluj zařízení, které právě teď nepotřebuješ.
- Bojuj za cyklostezky.
- Zbytečně nepřeháněj a nezveličuj výkony, incidenty a havárie. (nezapomeň na bod č. 5)
- Dej si pozor na mezery ve šatníku.
- Pruhy odhalené kůže mezi návleky na kolena/paže a dresem/tréninkovými kalhotami jsou módním faux paux.
- Buďte nezávislí. Pokud za tebou nejede doprovodný vůz a mechanici, vezmi s sebou vše, co potřebuješ k bezpečnému návratu. Nespoléhej se na ostatní jezdce.
- Dodržuj etický kodex. Jak říká etický kodex domestiků, píchnutí spolujezdce v praxi znamená, že ostatní jezdci mají právo, ale ne povinnost zastavit a neměli by být za toto rozhodnutí souzeni. Ti, kteří zastaví, mají právo, ale nikoli povinnost, podat pomocnou ruku nebo kritizovat způsob opravy.
- Jezdi jako profesionál. Všechny sjezdy musí být absolvovány rychlostí, kterou by amatér nebo nejezdec považoval za šílenou.
- Nauč se správnou výslovnost. Všechny názvy ras by se měly vyslovovat tak, jak je vyslovují místní obyvatelé ve svém jazyce.
- Nesprintuj s rukama na brzdách.
- Během krátkých jízd zbytečně nejez.
- Jízda z kopce není určena k odpočinku. Pivo je na odpočinek.
- Nikdy nezvedej kolo nad hlavu. Je to nedůstojné.