V zimě mnoho elektrocyklistů ukládá své kolo do garáže, ale stále více z nich se rozhoduje vyrazit do mrazu na svém elektrokole: to proto, že jízda lesem v zimě nebo po zasněžených stezkách je překvapivě zábavná!
Ať už chcete kolo na nějaký čas odložit, nebo na něm jezdit dál, zima vyžaduje určitou specifickou péči.
Zde je několik užitečných informací, které vám pomohou udržet vaše elektrokolo dokonale funkční.
PŘÍPRAVA ELEKTROKOLA NA ZAZIMOVÁNÍ
V PRVNÍ ŘADĚ: VYČISTĚTE SVÉ KOLO!
Než své elektrokolo odložíte, musíte ho důkladně vyčistit. Kromě rámu je třeba věnovat velkou pozornost odpružení a řetězu a používat specifické přípravky (odmašťovací čistič, čistič brzd, čistič elektrických kontaktů, ochranný prostředek na odpružení), které odstraní mastnotu a nečistoty, aniž by poškodily komponenty - ideální je kolo nechat vyčistit odborníkem v servisu.
Doporučuje se také vyjmout baterii a důkladně vyčistit nabíjecí port a přípojky, stejně jako použít specifické spreje na elektrické kontakty, které mají ochrannou funkci.
Po dokončení mytí kola je třeba promazat mechanické části: naolejujte řetěz, ložiska pedálů a použijte silikonový sprej, který ochrání a udrží měkké těsnění oleje vidlice a tlumiče a teleskopickou sedlovou trubku.
Dávejte pozor, abyste nenamazali díly, jako jsou brzdové kotouče.
BATERIE A ZIMA SE NESNÁŠEJÍ
Pokud kolo nepoužíváte, není třeba baterii vyndávat, pokud kolo máte uloženo při teplotě mezi 10° a 20 °C. V opačném případě nebo v případě vysoké vlhkosti ji vyjměte a odneste do vhodného prostředí.
Pokud baterii nemůžete vyjmout, můžete ji chránit přikrytím spodní trubky dekou a v případě vlhkosti také nylonem; můžete si také zakoupit specifické obaly nebo vaky na kolo.
Aby si baterie zachovala svou účinnost, nabijte ji před zazimováním aspoň na 70 %.
Pokud kolo nepoužíváte, je třeba jej každých 4-5 měsíců vrátit na tuto úroveň a před použitím jej plně nabít.
SPRÁVNÁ POLOHA A DALŠÍ TRIKY
První pravidlo pro ty, kteří "věší" kolo na zimu, zní: Nikdy kolo nevěšte ani neukládejte vertikálně! Nechávat ho ve svislé poloze, přestože zabírá méně místa, není dobrý nápad.
Mnohem lepší je vodorovná poloha, aby se zabránilo hromadění vzduchu v jeho hydraulickém brzdovém systému a úniku oleje z těsnicích kroužků vidlice.
Pneumatiky nemusíte nechávat natlakované jako při jízdě, ale musí být naplněné vzduchem a bez průrazů: jinak se zdeformují a trvale ztratí svůj původní tvar. U bezdušových pneumatik byste měli v době, kdy nejezdíte na kole, čas od času pneumatiky otáčet, aby se latex udržoval v pohybu a nevysychal.
Když se kolo nepoužívá, je dobré zařadit nejdelší převod, aby pružiny přesmykače zůstaly uvolněné. Pokud máte řazení Shimano, musí být spojka nastavena na vypnuto.
Teleskopickou trubku sedlovky nechte zcela vysunutou a odblokujte zámek pružení, aby nebyli pod tlakem, ale v uvolněné poloze.
BEZPEČNOST
Zatímco kola mohou v zimě usnout, zloději ne. Měli byste proto používat kvalitní zámek a zvážit použití GPS lokátoru, který vám pomůže s jeho dohledáním v případě krádeže.
JARNÍ PROBUZENÍ:
S přibývajícím hezkým počasím jsou volání stezek a touha po vyjížďce prostě neodolatelné. Abyste však mohli opět bezpečně začít jezdit na kole, důrazně doporučujeme provést celkovou kontrolu vašeho kola ve vašem (nebo našem) servise.
Zde je několik rad před jarním použitím:
- plně nabijte baterii;
- proveďte (nebo ještě lépe někoho pověřte) odvzdušnění hydraulických brzd DOT: olej má tendenci hromadit v systému vlhkost, a tedy i vzduch;
- pokud máte bezdušové pneumatiky, zkontrolujte, zda latex nevyschl, a to tak, že pneumatiky sundáte z kol. Pokud potřebujete vložit čerstvý latex, ujistěte se, že jste nejprve vyčistili vnitřek a zbavili se starého latexu;
- ujistěte se, že se olej ve vidlici, který leží na spodní straně lopatek vidlice z důvodu nedostatečného používání, může pohybovat směrem k pouzdrům. Stačí vidlici několikrát napumpovat s motocyklemv pevné poloze. Obvyklou metodou je převrácení kola vzhůru nohama, které však může způsobit nahromadění vzduchu v hydraulickém brzdovém systému: vůbec se nedoporučuje!
ZIMNÍ VYJÍŽĎKY
Nízké teploty sice nejsou nebezpečné, ale mohou ovlivnit výkon vašeho elektrokola.
Zde jsou informace, které byste měli znát:
- elektrokola používají lithium-iontové baterie, které se při nízkých teplotách rychleji vybíjejí. Počítejte s tím, že je budete muset častěji dobíjet;
- ačkoli jejich používání za mrazu nezpůsobuje škody, neměli byste vyjíždět, když je pod -10°/-15 °C, za těchto okolností je ovlivněn výkon všech komponent: rychlejší spotřeba baterie, tužší odpružení, protože olej je méně tekutý, méně výkonné hydraulické brzdy...;
- snížení tlaku v pneumatikách vám pomůže kolo lépe ovládat, zejména na ledu a sněhu, a mít větší trakci;
- předtím, než se vydáte na naši vyjížďku v mrazu, doporučujeme zahřívací kolo pro vaše kolo - časté používání brzd a vyvíjení tlaku na odpružení, aby se kapalina dostala do pohybu;
- zásadní je oblečení: v zimě to nikdy nepřehánějte s oblečením, oblékejte se ve vrstvách, abyste se při jízdě z kopce mohli více zakrýt. Dávejte si pozor na krk, ruce a nohy: jsou to nejcitlivější části těla, přes které se chlad dostává do zbytku těla. Velmi užitečné je prodyšné oblečení a světlé barvy s reflexní úpravou, protože v zimě je méně denního světla a může se stát, že budete muset jezdit za tmy nebo v mlze. Pár rad o oblékání na kolo jsem napsal také do tohoto staršího článku.
Přeji vám hezké podzimní a zimní vyjížďky.