Jak jsem přesedlal z MTB na Gravel

Tak jak jsme před pár lety poslouchali odsuzování elektrokol a dnes už to nikdo neřeší, tak poslední rok poslouchám odsuzování Gravelů. Že to je to samé, co bývaly krosové kola před 20 rokama, že to sou prasopsi atd....

Před dvaceti rokama jsem jezdil právě na krosovém kole Author Stratos a v té době mi stačilo :-) 

V roce 2016 jsem začal jezdit o dost aktivněji, než kdy dříve (cca 3 - 5000 km ročně), začal jsem jezdit s partou kamarádů i mimo silnice a polňačky, tak jsem přesedlal na MTB. Poslední 3 roky jsem jezdil na skvěle vybaveném kole CUBE Reaction Race 29". 

Letos v lednu se nám ale narodil syn a protože zhruba 40% jezdím s manželkou, tak mi bylo jasné, že budeme jezdit i s malým. Pořídili jsme vozík za kolo do kterého jde upevnit dětská autosedačka a na prvním výletě s námi byl, když mu bylo 10 týdnů. 

A na tom výletě mi došlo že zhruba další tři roky budu jezdit víc na silnici a stezkách, než dosud, tak že bych mohl vzkoušet ten tolik diskutovaný Gravel. 

Tak jsem začal studovat, co je na trhu. Líbil se mi jeden model od Kellysu, jeden od Scottu a pak na mě někde vyskočil článek o nových modelech Specialized Diverge EVO s rovnýma řidítkama, pružením Future Shock a teleskopickou sedlovkou a na první pohled mi padly do oka. Díval jsem se po Gravelech už dřív, ale odrazovaly mě ty berany, protože jsem si neuměl představit, že s tím jezdím v terénu. 

Tak jsem začal googlit recenze, prohlížet videa na youtube a postupně mi začalo být jasné, že budu moct v pohodě tahat malého na silnici i jezdit s kamrády, to co jezdíme na MTB a bude mi k tomu stačit jedno kolo. A tak jsem začal shánět jeden nebo druhý model. Tady ve Znojmě mi nabídli ten levnější, s dodáním v září. Tak dlouho se mi čekat nechtělo, tak jsem byl rád, když se mi ozvali ze Spectrumbike v Českých Budějovicích, že můžu mít Diverge Expert EVO do 4 týdnů. Je sice dražší, než Diverge Comp EVO, ale má o dost lepší komponenty a když jsem si odečetl cenu za prodej mého MTB Cube, tak jsem se rozhodl objednat toho Experta. Většina z vás asi ví, jaká je letos situace s koly i díly a tak jsem se ani moc nedivil, když dodání místo 4 týdnů trvalo 7. 

Dnes mám na kole najeto cca 500km ( nejsem ten typ, co používá navigace, trackery, appky atd., tak to odhaduju) a myslím, že už můžu kolo krátce zhodnotit. 

JE TO PARÁDA !!!

Co musím uvést hned na začátku a co mi dělá největší radost je, že se po každé vyjížďce cítím mnohem míň unavený, než na MTB bajku. Nejdelší trasu, co jsem zatím jel, byla 82km s převýšením 1000m a cítil jsem se po tom, jak po 40km na MTB. Nevím, jestli je to tou geometrií nebo rozdílem skoro 3kg ve váze kola, ale je to super. 

Je to rychlejší. Můj nejoblíbenější, cca 32 km dlouhý okruh přes Vinici Šobes, jezdím na Gravelu +- o 10 minut rychleji, než na MTB. Převody jsou super. Na silnici jezdím rychleji, než na MTB a v kopcích nemám díky geometrii problém, i když je rozsah poměrně odlišný od MTB. 

Future Shock 2.0 je žehlička. Nejvíc jsem byl zvědavej, jak budou fungovat odpužená řidítka. A k mému překvapení fungují perfektně. Na polňačkách si přijdu skoro, jak na silnici a v terénu necítím žádný velký rozdíl oproti MTB. Jen díky užším plášťům trochu víc odskakuje zadek, ale zase se mi líp ovládá drift. 

Jak jsem se mohl obejít bez teleskopické sedlovky? Tak tuhle otázku jsem si položil po první prudším sjezdu v terénu :-)  Je to další super vychytávka, protože při spuštěné sedlovce se mi mnohem lépe přesouvá těžiště na nerovnostech a jsem si mnohem jistější, než když jsem musel přelízat zvednuté sedlo na MTB. A tím pádem spoustu sjezdů, které znám dávám mnohem rychleji. 

Rovné řidítka jsou OK. Právě v terénu a na těchto sjezdech, jsem také rád za ty rovné řidítka, o kterých jsem zatím slyšel jen, že na Gravel nepatří :-D. Ale jsem si jistej, že to říkají jen ti, co to nevyzkoušeli.

 

Takže shrnuto a podtrženo, za mě jsem moc rád a svého rozhodnutí jít do Gravelu vůbec nelituju.

×